no to coś jest nie halo...nie chce mi się wierzyć, co by była taka różnica miedzy Twoim rs a moim "nie-rs"
bo u mnie na ten przykład, przy 2000 o./min. mam 130km/h (luknij foto)
Witam,
Logowałem ostatnio autko i po jeździe 10 km po mieście wskazówka na zegarach stoi na baczność (90*) - stoi tak już po 5km
Jednak logi z silnika -> grupa 007 pokazują w tym czasie 81-84* max, na postoju 81*.
Po drobnych konsultacjach wydaje mi się że to jednak termostat zaczyna szwankować.
Na ciepłym sprawdziłem pomiary z zegarów i silnika (temperatury cieczy): wynik identyczny 81* na obu tak więc czujnik cieczy raczej sprawny.
Dodam że jeżdżę krótkie odcinki więc sprawny układ chłodzenia jest dość ważny dla mnie żeby silnik był dogrzany.
Proszę o wszelkie rady czy wymienić termostat czy TTTM.
Jest to normalne. Po wymianie rozrządu również robiłem jazdę próbną sprawdzając kąt wtrysku. temperatura cieczy chłodzącej cały czas oscylowała między 82-86 st C.
Również się nad tym zastanawiałem.
Co ciekawe nie jest to przypadłość diesli. W benzynowym silniku BUD [Fabia] również temperatura oscyluje w tych granicach mimo, że wskaźnik pokazuje 90 st C.
Tak więc należy przyjąć, że grupa VAG TTTM.
W przypadku niesprawnego termostatu temperatura po 5 km nie powinna przekroczyć 45-60 st C [w obecnych warunkach]. No chyba, że nie otworzy się wówczas będzie <90 st C.
Wymiana termostatu w twoim przypadku nie zmieni nic.
Poniżej zrzut z VCDS podczas testu silnika BUD, prawie pełny ogień Silnik ten łapie temp. roboczą już po ok. 1-1,5km.
Pozdrawiam
Nedar, u mnie jest tak że temp. nawet jak jadę agresywniej na odcinku 8-10km nie idzie wyżej niż 84* a jak zwolnię spada do 81* (na zegarach wskazówka cały czas stoi na baczność i nie opada).
Potwierdzam, takie temperatury są normalne. Wskaźnik w zestawie zegarów jest specjalnie zaprogramowany aby stał na 90 stopniach w pewnym (dość szerokim) zakresie rzeczywistej temperatury cieczy chłodzącej. U mnie w silniku BLS nawet podczas jazdy autostradą temperatura raczej nie przekracza 85 stopni.
Dzisiaj po 2x15km auto nagrzało się w VCDS grupa 007 do 82* a na postoju 80*. Po 2-3 minutach od odpalenia auta po nocy wąż podprowadzający płyn do chłodnicy zrobił się ciepły. Na postoju w garażu jak włączę ogrzewanie na max (silnik po trasie) temp spada poniżej 80 stopni i to dość szybko :/
Sprawdziłem po nocy czy czujnik temperatury jest sprawny i różnice między temp. na zegarach a silnikiem są znikome albo pokazuje to samo albo różnica jest do 0,9*. Tak więc czujnik jest sprawny.
kuebk, ale co w normie? przecież temp płynu chłodniczego nie jest w stanie osiągnąć po 15km 87*. Dodatkowo wąż idący na chłodnicę chwilę po odpaleniu auta nie powinien być chyba ciepły? Nie oznacza to że termostat puszcza i płyn idzie na duży obieg?
Czekam na dalsze opinie.
PS
Silnik zimny:
Address 01: Engine (03G 906 021 LB)
09:47:33 Group 007: Temperatures
14.4°C Fuel Temperature (G81)
16.2°C Intake Air Temperature (G72)
13.5°C Coolant Temperature (G62)
Thursday,24,May,2012,09:48:08:10074
VCDS Version: Beta 11.3.0
Data version: 20110801
Address 17: Instruments (1Z0 920 842 D)
09:48:06 Group 003: Coolant and Oil
14.0°C Coolant Temperature
OK Oil Level
26.0°C Oil Temperature
Thursday,24,May,2012,11:21:32:10074
VCDS Version: Beta 11.3.0
Data version: 20110801
Silnik po 30km:
Address 17: Instruments (1Z0 920 842 D)
18:32:37 Group 003: Coolant and Oil
81.0°C Coolant Temperature
OK Oil Level
84.0°C Oil Temperature
Wednesday,02,May,2012,18:33:37:10074
VCDS Version: Beta 11.3.0
Data version: 20110801
Address 01: Engine (03G 906 021 LB)
18:33:35 Group 007: Temperatures
73.8°C Fuel Temperature (G81)
33.3°C Intake Air Temperature (G72)
81.0°C Coolant Temperature (G62)
Thursday,24,May,2012,09:47:35:10074
VCDS Version: Beta 11.3.0
Data version: 20110801
Według mnie usterka do olania jak na razie. Temperatury rzędu 82-84'C pokazywane przez VCDS (przy wskazaniu 90'C na liczniku) nie są jakimiś dziwnymi wartościami, zważywszy, że teraz jest na zewnątrz już chłodno.
To, że VCDS pokazuje 82-84 'C a wskaźnik na desce 90'C jest winą kalibracji wskażnika.
Ja by ciecz miała 94'C to jes powód do interwencji, ale jak ma 10'C mniej to luz.
Wąż idący na chłodnice chwilę po po odpaleniu nie powinien być ciepły bo po prostu nie może. Nie może z tego powodu, że silnik to nie suszarka do włosów i sekunde po włączeniu nie będzie już w pełni nagrzany. Zanim silnik zacznie wytwarzac w bloku/głowicy jakąś sensowną temperaturę która będzie w stanie zaczać grzać ciecz chłodzącą mija ok. 1 min.
kazik4x4, rura robi się ciepła po około 2 minutach. A czy nie świadczy to o tym że termostat przepuszcza i woda idzie na duży obieg?
[ Dodano: Nie 16 Lis, 14 18:05 ]
Decyzja podjęta termostat do wymiany, przepuszcza. We wtorek dam znać co się zmieniło i postaram się wstawić logi dla potomnych bo w tej sprawie tyle odpowiedzi ile ludzi ich udzielających...
D2mian mam to samo.Takie temp z czujników i po 2 km rura góra do chłodnicy ciepła.Albo termostat otwarty lub za szybko otwiera?W tygodniu wymienię.Czekam na twoją odpowiedź.tylko to musi być termostat wadliwy bo od czego by się wąż nagrzał?
wasermann, zarówno u mnie jak i u Ciebie termostat musi przepuszczać. Ja jestem ugadany jutro na wymianę termostatu. Na pewno nie jest to stan agonalny termostatu ale prawidłowa praca również to to nie jest. Jeśli ktoś robi krótkie odcinki jak ja to jest to dość ważna sprawa. Poza tym jak to mówią jak dbasz tak masz
Dla mnie termostat do wymiany. 82* to zdecydowanie za malo dla TDi.
A jaka wg Ciebie powinna byc normalna temperatura plynu chlodzacego przy obecnych temperaturach na zewnatrz?
Dla silnika TDi 87-92 stopnie. Gdzie 87 to absolutne minimum.
No właśnie po to jest termostat, żeby Cie nie obchodziło czy na zewnątrz jest -30 czy +30 :wink:
Przemek DIAGNOSTYKA GRUPA VAG
A6 C4 Avant 2.5 TDi AEL quattro
80 B3 Limo 1.6 TD SB
Temp. 89.1* osiąga po 6-7 km w spokojnej jeździe miejskiej! Od 9-11 km jazdy miałem stałe 92*
Tak więc warto było ponieść koszty wymiany termostatu. POLECAM!
P.S.
Gdzie na zbiorniczku od płynu chłodniczego jest poziom MAX? Nad i pod MINIMUM są kreski czy to jest właśnie MIN i MAX? Jeśli ktoś może wstawić fotkę z zaznaczonym MAX to będę wdzięczny
Po 2-3 minutach od odpalenia auta po nocy wąż podprowadzający płyn do chłodnicy zrobił się ciepły. Na postoju w garażu jak włączę ogrzewanie na max (silnik po trasie) temp spada poniżej 80 stopni i to dość szybko :/
typowe objawy walniętego termostatu. Zwłaszcza te 2-3 minuty. Na pewno na postoju to kilkanaście minut, w czasie jazdy TDI to min. 5-6km, benzyną 2-3
Nic nie było przy aucie grzebane, przy liczniku również. Od nowości było w firmie, później wykupione przeze mnie.
Pisząc o kalibracji mam na myśli kalibrowanie wskaźnika na desce względem odczytywanej temperatury przez sterownik silnika.
Sterownik przetwarza sygnał analogowy z czujnika na cyfrowy, możliwy do odczytania przez sterownik, później cyfrowy jest przetwarzany na analogowy (na wskaźniku). Wydaje mi się, że gdzieś można by przesunąć wartość na wskaźniku względem aktualnej temperatury, tak żeby pokazywał to co powinien.
kazik4x4 napisał o kalibracji, więc chyba jest możliwa? Tylko ja nie wiem jak ją wykonać, dlatego pytam
Komentarz